MODA

8 nieznanych faktów o marce Chanel, które warto znać

16.02.2020Katarzyna Błażuk

8 nieznanych faktów o marce Chanel, które warto znać
Fot. Imaxtree, Materiały prasowe

Dom mody Chanel to instytucja. Jego popularność nie słabnie, choć w zeszłym roku świat mody i fani pożegnali wielkiego mistrza - Karla Lagerfelda odpowiedzialnego za ogromny sukces marki. W świecie, gdzie jeden kryzys finansowy goni kolejny, Chanel ma się świetnie, a za ubrania i dodatki rzesze fanów mody niezmiennie są w stanie zapłacić krocie. Choć wydaje się, że o marce napisano już wszystko to jednak można nadal odnaleźć nowe, ciekawe fakty o tym niezwykłym domu mody. 

1.

Model 2.55 w tym roku kończy 65. lat, jest cały czas modny, a cena nie spadła ani o euro, wręcz przeciwnie wciąż idzie w górę. 

W tym roku najsłynniejszy model torebki - Chanel 2.55 obchodzi swoje 65. urodziny. Pomimo, że w ofercie Chanel znajdują się inne popularne modele, 2.55 jest jej największym bestsellerem. Gdzie tkwi fenomen tej niewielkiej torebki? W jej ponadczasowej praktyczności. Coco stworzyła ją ze względów czysto praktycznych. Pasował do nowo kształtującego się stylu życia kobiet - dzięki modelowi noszonemu na ramię, kobiety mogły mieć wolne ręce. Obecnie, posiadanie 2.55 jest wyznacznikiem nie tylko ponadczasowego stylu, ale przede wszytskim podkreśla status społeczny. Wiele kobiet jest w stanie zaciągnąć kredyt, aby móc pokazać się z kultową torebkę, której cena przekracza 3 tysiące euro.  Ponieważ jest tak popularna, jest jedną z najczęściej podrabianych toreb świata.  

2.

Torebka Chanel miała manifestować niezależności noszącej ją kobiety. 

"Znam kobiety: trzeba im dać łańcuszki, gdyż je uwielbiają" - mawiała Coco Chanel.

Ale wlaściwie dała kobietom o wiele więcej - swobodę ruchów. Dosłownie wyciągnęła z ich rąk torebki, które latach 20. XX wieku były zawsze w nich trzymane. Chanel miała dość dzierżenia kobiecego dodatku w dłoniach i ciąglęgo jej gubienia, więc dodała do niej pasek. A gdzie znalazła inspirację? Tak jak przy większości swoich projektów - w modzie męskiej. Zaadoptowała pasek z żołnierskiego chlebaka i stworzyła coś co można uznać za pierwszą, współczesną torebką w historii. 

3.

Chanel było pierwszą marką, która posiadała listę oczekujących na lakier do paznokci

Chanel Rouge Noir, kultowy lakier nie tylko błyskawicznie wyprzedał się z drogeryjnych półek, ale został pierwszym lakierem do paznokci, który posiadał własną listę oczekujących. Historia jego powstania to dzieło przypadku. Ciemny odcień początkowo nazywał się „Vamp” i miał wyglądać jak zaschnięta krew. Podczas pokazu w 1994 roku, tuż przed robieniem zdjęć promocyjnych, makijażystka zorientowała się, że modelki mają niepomalowane paznokcie. Pomalowała je więc czarnym markerem i poprosiła, aby pokryć je bezbarwną bazą zanim modelki wyjdą na wybieg. Lakier okazał się hitem i zapoczątkował jeden z największych trendów beauty kolejnej dekady.

 

 

4.

Coco Chanel nigdy nie była jedyną właścicielką założonego przez siebie domu mody

Gabrielle Chanel nigdy nie posiadała całości praw majątkowych do domu mody Chanel ani jego produktów. Jej partner biznesowy Pierre Wertheimer początkowo przekazywał projektantce jedynie 10% zysków, a udziały Chanel wzrosły dopiero po jakimś czasie. Obecnie, dom mody znajduje się w stu procentach w rękach Alaina i Gerarda Wertheimer – potomków Pierre’a.

 Imaxtree
Fot. Imaxtree

5.

Pierwszy paryski butik Chanel nie był butikiem couture…

…tylko salonem kapeluszy. To właśnie na nakryciach głowy Gabrielle początkowo zbudowała swoją pozycję w świecie mody.  Pierwszy firmowy butik marki otworzył się w roku 1910 przy Rue Cambon w Paryżu i w dużej mierze zajmował się sprzedażą kapeluszy pod nazwą „Chanel Modes”. Pierwszy salon couture francuski dom mody otworzył dopiero pięć lat później.

6.

Chanel zniknęła ze świata mody podczas drugiej wojny światowej i wróciła do niej dopiero po 16 latach. 

Kiedy wybuchła II wojna światowa zamknęła swoje atelier i uciekła do Szwajcarii. Jedynym butikiem Chanel otwartym w okresie wojennym była perfumeria, przed którą tłumnie ustawiali się amerykańscy żołnierze, by kupić flakonik N5. Do mody na dobre wróciła w wieku 70 lat. Zebrała wokół siebie ponownie dawnych współpracowników i otworzyła dom mody. Niestety pierwszy pokaz, który odbył się w jej atelier rzy rue Cambon, 5 lutego 1954 roku, okazał się fiaskiem. Pomoc przyszła zza oceanu. Amerykański rynek przyjął Chanel z otwartymi ramionami i pomógł spopularyzować jej styl na cały świat. 

7.

Dwukolorowe buty Chanel zostały stworzone by stopa wydawała się mniejsza, a nogi – dłuższe

Cap - toe dwukolorowe buty Chanel z czarnym noskiem, to już tak naprawdę klasyk francuskiej marki występujący obecnie w wielu wariantach – klasycznych balerinkach z kokardką, pantoflach z owczej skóry, espadrylach czy jako model " slingback". Ich historia sięga roku 1957, kiedy to Coco Chanel zaczęła współpracę z szewcem, Monsieur Massaro. Owocem był, kultowych już teraz, but. Twórcom przyświecał jeden cel: stopy miały wyglądać na drobniejsze, a nogi na dłuższe. Genialne i banalnie proste. 

8. 

Chanel to obecnie jedna z silniejszych marek w branży.

Choć nie ujawnia danych o sprzedaży, z publikowanych raportów wynika, że rocznie przynosi zysk około 3 miliardów dolarów. Ma opinię firmy pilnie strzegącej swoich sekretów, informacje o przyczynach dymisji nie przedostają się nawet do branżowej prasy, a prototyp jej najsłynniejszego modelu torebki 2.55 do dziś objęty jest największą tajemnicą, która zna tylko 16 rzemieślników pracujących przy jej powstawaniu. 

Czytaj dalej