KULTURA

Kiedy równowaga spotyka design – projekt Natural Born

28.09.2019 Antonina Rafałowska

Kiedy równowaga spotyka design – projekt Natural Born

Co się dzieje, kiedy zrównoważone myślenie, rozsądne podejście do surowca i przyszłościowy materiał spotykają design? Powstaje ekspozycja pokroju najnowszej wystawy w budynku ASP na Powiślu w Warszawie. Projekt nosi nazwę "Natural Born" i powstała we współpracy z amerykańskim stowarzyszeniem AHEC. 

"Natural Born" – układ w stronę równowagi

"Natural Born" ma na celu przybliżenie myślenia użytkowego o wytwarzanych produktach. Tomasz Rygalik (twórca projektu) wraz z polskim studiem Swallow’s Tail Furniture skupili się przede wszystkim na prostocie wykonywanego projektu. We współpracy z AHEC zdecydowali się na krzesło, gdyż ten wyrób towarzyszy nam każdego dnia. Ich projekt cechuje prostota – krzesło ma być funkcjonalne i praktyczne z pozostawieniem z tyłu wszelkich udziwnień. Produkt "Natural Born" jest świadomie proste w swojej konstrukcji, gdyż w ten sposób Tomasz Rygalik chciał pokazać jak istotne jest nie tylko zrównoważone użytkowanie, ale przede wszystkim zrównoważone projektowanie.

Dąb czerwony, czyli surowiec idealny 

Inspiracją dla "Natural Born" stał się surowiec jakim jest dąb czerwony. Prostota i różnorodność słoi wywołała potrzebę stworzenia krzesła, którego proces produkcji będzie jak najkrótszy, a co za tym idzie – jak najbardziej ekonomiczny. Dąb czerwony (nazywany tak ze względu na kolor liści, a nie drewna) naturalnie występuje przede wszystkim na terenach Ameryki Północnej, a celem stowarzyszenia AHEC jest propagowanie jego użycia.

“Chciałbym, aby czerwony dąb amerykański stał się korzystną propozycją dla przemysłu meblarskiego w Polsce. Warto zatrzymać się przy tym niezwykłym surowcu, który nie tylko pozwala na uzyskanie niepowtarzalnego efektu, ale przede wszystkim odznacza się ogromną różnorodnością i wysoką jakością, która może z użytkownikiem zostać na długie lata, a wręcz pokolenia” – mówi David Venables, dyrektor AHEC na Europę.

Niepopularny wcześniej w Polsce surowiec nie jest tylko urozmaiceniem rynku i dawania nowych możliwości twórcom, ale przede wszystkim jego użycie jest znacznie bardziej opłacalne (nawet o 50% bardziej w porównaniu z polskim dębem). Krzesło "Natural Born" jest więc ukłonem w stronę nie tylko długowieczności produktu, ale przede wszystkim długotrwałego myślenia o środowisku. Ślad węglowy projektu Tomasza Rygalika jest niezwykle mały, porównywalny np. do ilości CO2, którą przeciętny człowiek wydycha w 12 godzin.

Krzesło "Naturaln Born" w różnych wariantach kolorystycznych, historię jego powstania i samo drewno z dębu czerwonego możemy oglądać na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39) do 12 października 2019 roku, a wstęp jest całkowicie .