STYL ŻYCIA

MMC

29.11.2019 Fashion Post

MMC
Fot. Materiały prasowe

Jak powstało MMC Studio? Musi być duet

Studiowali razem projektowanie ubioru na łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Nie należeli jednak do wspólnego kręgu przyjaciół, a o podjęciu współpracy zadecydował przypadek. Obydwoje wzięli udział w konkursie organizowanym dla niemieckiej firmy odzieżowej, który odbywał się na ich uczelni. Wygrali ex aequo główną nagrodę w kategorii "Najlepsza kolekcja autorska" i pokazali swoje talent. Musiało między nimi „zaiskrzyć’, skoro do następnego konkursu nazwanego III International Fashion Festival "Art & Fashion", wystartowali razem. Event miał miejsce w warszawskiej Stodole, a w jury zasiadali: Paco Rabanne (był przewodniczącym jury), Malcolm McLaren: muzyk, menedżer Sex Pistols, projektant (oraz były mąż Vivienne Westwood i ojciec założyciela marki Agent Provocateur, Joego Corre).

Początki duetu MMC. Skąd nazwa?

Ich pierwsza kolekcja nie okazała się zwycięska, ale wzbudziła ogromne zainteresowanie zagranicznych gości. Projektanci nie do końca pamiętają, co to było, ale z pewnością zawierało elementy druciane. Malcolm McLaren zaproponował im nawet stworzenie kolekcji, która byłaby przeznaczona na rynek brytyjski, ale w rezultacie nic z tego nie wyszło. W 1996 roku założyli markę MMC. Nazwa wzięła się z pierwszych liter imion wspólników: Michalak, Majer i Czudak. Małgorzata Czudak miała uzupełnić kreatywny duet. Nowa firma miała być profesjonalnym studiem projektowym bez zbędnej obecności celebrytów i szumu medialnego. Po 15 latach Czudak postanowiła odejść z firmy i poświęcić się organizacji festiwalu Łódź Design, wykładom na łódzkiej ASP, projektowaniu pod swoim nazwiskiem oraz pisaniu krytycznych tekstów. Firma nie ucierpiała na tym, a nazwa pozostała bez zmian, co świadczy o niezwykłej dojrzałości założycieli. Projekt MMC okazał się artystycznym wydarzeniem, skierowanym do wymagającego klienta. Oznaczało to, że musi być jedocześnie finansowany z innych źródeł. Dlatego Michalak i Majer współpracują dodatkowo z innymi markami takimi jak Aryton, Hexeline oraz Caterina, będąc jednocześnie osobami kształtującymi polski przemysł modowy. Dowodem na to są pierwsze profesjonalne sesje zdjęciowe dla magazynu „Twój Styl”, jakie miały miejsce na początku lat 90. Kolekcje dla marki Quiosque, której twarzą była rozpoczynająca karierę Anja Rubik – to też ich robota. Ilona Majer i Rafal Michalak nie działają według sztywnego podziału obowiązków. Każdy intuicyjnie wyczuwa potrzeby drugiej osoby. Po wielu latach współpracy stworzyli porozumienie bez słów, zarówno jeśli chodzi o projektowanie kolekcji, wybór materiałów, jak i lokalizację studio. MCC nie mają kompleksów, nie są kopią innej zagranicznej marki. Działają według swojego własnego rytmu pracy.

Muza, prywatnie przyjaciółka – Joanna Horodyńska, muza duetu MMC

Nie współpracują na stałe z żadną celebrytką. Jedyną znaną twarzą, która może być uznana jako ambasadorka marki jest stylistka – Joanna Horodyńska – prywatnie serdeczna przyjaciółka projektantów. Joanna często opowiada jak chodząc ubrana "od stóp do głów w MMC", jest często zaczepiana, szczególnie za granicą, i wypytywana o pochodzenie ubrań. Twarzą najnowszej kolekcji jest, z kolei, Katarzyna Sokołowska, która także wspiera projektantów od momentu rozpoczęcia wspólnej działalności. W strojach MMC chętnie pokazują się Kinga Rusin, Paulina Sykut, Dorota Wróblewska, Ada Fijał, Katarzyna Zielińska, Lucyna Szymańska, Edyta Herbuś oraz wiele innych znanych pań. MMC byli autorami projektu sukni dla Marceliny Chmielowskiej na finał wyborów Miss Universe w 2015 r. Projekty MMC firmują się jako nowoczesne i jednocześnie bardzo polskie. Powstają w Łodzi. Można je zakupić w stacjonarnym butiku przy ulicy Mokotowskiej 61 w Warszawie oraz w internetowym sklepie Mostrami. Marka planuje także uruchomienie własnej sprzedaży online. Duet przez kilka lat działalności wypuścił na rynek kilka hitów sprzedażowych: puchowe kamizelki oversize, skórzane kurtki, plisowane spódnice maxi, szerokie dżinsy, kolekcję ozdobioną czarno-zielonymi cekinami. Czasami pojawiają się informacje o zagranicznych inwestorach, którzy wyrażają zainteresowanie marką MMC, jednak od wielu lat nic nie zmienia się w tej materii. MMC jest projektem niezależnym, który czerpie źródło finansowania z pracy projektantów dla innych marek.

W jury Złotej Nitki

Projekty MMC znane są z perfekcyjnej konstrukcji oraz użycia najlepszych tkanin. Prosta forma i nowoczesne kroje to ich znak firmowy. Marka prezentowała swoje stroje w Nowym Jorku, Moskwie, Lizbonie, Kopenhadze oraz Madrycie. Projektanci są autorami kostiumów scenicznych dla wielu teatrów i opery w Polsce. Razem z marką Badura stworzyli futurystyczne modele obuwia. Przez wiele lat gościli jako gwiazda na Fashion Philosophy Fashion Week Poland, a od niedawna prezentują swoje kolekcje w Warszawie. Duet znalazł się również w jury 22. edycji Międzynarodowego Konkursu dla Projektantów Ubioru „Złota Nitka”. MMC ma na swoim koncie wiele nagród m.in. Doskonałość Mody Twojego Stylu oraz tytuł Projektanta Roku Twojego Stylu i nominację Elle Style Awards. Projektanci zdają sobie sprawę, że wielu potencjalnych klientek nie stać na ich ubrania. Mimo to, MMC chce przedstawiać swoją wizję kobiety bez kompromisów dotyczących doboru materiałów i wykonania. To niespotykane podejście do biznesu modowego na polskim rynku.